Selasa, 17 Julai 2012

SELERA PAHANG 3

'Boboy tu buat apalah tu berkondeng aja dengan Papa dia.'

Tegur Roro sebaik keluar dari ruang dapur dengan semangkuk besar bihun yang berasap asap. Usai meletakan bihun di atas meja teh, dia menyidai apron di kepala cleoptra buatan Mesir di ruang tamu.

Marisa, gadis Latin Amarika, pembantu rumah kedua yang baru 3 bulan digaji serta merta menyiapkan piring bihun dan alat kulinari buatan Sweden. Kami sekeluarga memang begitu, lebih senang bersarapan di depan TV, atau pun di gazebo delaman hadapan rumah. Lebih tenang. Jarang sekali makan di dining room. Takde feel.

'Ibu, tengok ni. Papa lukis basikal untuk Boboy'

Gua diam. Masih menumpukan kemasan terakhir pada sepit udang dan bunga tayar. Hal hal melukis ni gua kena ambil serius. Namun Boboy masih lagi di ribaan gua.

'Shazz, Shazz. Jom makan sekali. Breakfast dah siap'

Jerit Roro dari bawah. Begitulah dia. Slanga Lipis dia tidak sepekat gua. Walaupun keluarganya menetap di Lipis dan berkampung hanya di Kg Banjir, namun keluarganya lebih senang mengunakan bahasa orang banyak dalam pertuturan harian.

Kalau dapat ke gua. Takdelah perkataan 'jom' tu. Gua bagi ini macam:

'Shazz, Shazz. Moh makan sekali. Minum pagi dah siak ni.'

Shazzirin Saibidin, berhati hati menuruni anak tangga dari tingkat atas. Sedang keadaanya yang berbadan dua begitu, adalah mustahak untuk menjaga kebajikan bayi di dalam kandunganya. Walaupun sarat, gadis Selayang itu masih ayu mengenakan gaun nipis Allan Paralo dan berseluar jeans kerat.

Cepat cepat gua mendukung Boboy dan terus ke tangga memimpin tangan Shazzirin. Bimbang. Takut takut tersepat bendul atau terpijak kereta Hot Wheels si Boboy yang bersepah di sini sana.

Sewaktu gua menjamah jari jemari halus si Shazz ini, gua bungkam dua kali. Pertama, masa bila pulak gua berbini dua? Kedua, masa bila pulak bini gua bukan orang Pahang?




5 ulasan:

FataMorgana berkata...

eh ada watak baru ke?

Nor atau Nad berkata...

berasap roro
haha

HR berkata...

wow...ok babai..

afzan berkata...

woih kerete hot wheels bersepah tu gua (jemi) dah patent. boboi sila main benda lain!

iKa iVy berkata...

menyampoh pulok kome baca entri neh... ada la pulok yg meroyan kang