Isnin, 28 Mei 2012

MAK GUA YANG GENGSTER

Sempena hari cuti sekolah, maka banyaklah majlis majlis menikoh area kampung gua ni. Dalam minggu ni sahaja, lebih kurang 3 buah rumah menikoh dan menyambut menantu. Kalau kampung belah atas ada 2, kampung di kulu ada 1, kampung di kilir pun ada 1 juga. Pendek kata, seminggu la kenyang makan lauk kawah.

Gua, Kak Nana, Apik dan Mak join satu kenduri menikoh ni. Kami follow belah lelaki, adik Mok De Nine. Dia ni budak Jengka, menikoh dengan makwe kampung gua.

Sebagai anak lelaki, gua pun bawalah kereta 4 by 4 Abah yang sengaja ditinggalkan di kampung. Senang nak cari parking time kenduri. Lanyak je semak ke, lopak ke, tak jadi hal. Abah gua tak berkira sangat kalau kereta ni  direnjas.

Kami pun berkonvoi la dari rumah Mok De Nine ke rumah Mat Yassin, ayah pengantin perempuan. Rumah Mok De Nine ni di bawah bukit, jadinya nak ke jalan besar kena la naik bukit sikit. Gua yang ketika itu sedang hendel stereng dan gear ketat kereta 4 by 4 ni memang menyirap jugalah nak follow kereta depan yang bawa pengantin. Memang lembab macam pengantin!

Sebelum apa apa, gua nak beritahu dulu. Perangai mak gua ni dia suka taruk tangan dia pada batang hand brek. Entah benda yang sedap sangat letak kat situ gua pun tak tahu.

Sampai je di simpang tiga nak ke jalan besar, gua terkial kial sama ada nak tarik hand brek ke nak tarik tangan mak gua. Kereta gua dah tergostan sikit, tapi nasib baik gua cekap pijak brek guna kaki.

Kereta di belakang main hon. Gua angkat tangan tanda tak apa apa.

'Hiii...tepi la sikit tangan tu. Orang nak tarik hand brek pun payah.' sound gua dalam berseloroh.

Mak terkrenyih kerang dan cepat cepat alih tanganya dari hand brek. Malu agaknya dengan fiilnya sebegitu yang memungkinkan gua dan ahli kereta belakang berkelahi.

Tapi, gua dah cakap tadi, mak gua ni gengster....

Mak tarik nafas dalam dalam dan jerit.

'Lah, MENDENYA?

Mak gua jegilkan mata pada gua.

Gua yang ketika itu masih lagi dalam mood berseloroh balas.

'Eleh, dah salah dia, nak sound orang balik. Takde point lettew nak marah orang tew. Tu yang keluar 'mendenya' je tu. Kah kah kah...'

'Ah, gasok la. Asalkan keh puas hati !'

Balas mak gua sambil gelak gaya ibu tiri.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lucu sungguh.

Alif Amin Othman berkata...

Lucu ? Sungguh?

Tanpa Nama berkata...

Wow