Selasa, 15 Mei 2012

HARI GURU

Sebenarnya, gua dah malas dah nak cerita pasal zaman gua handal melawan guru/cikgu djaman sekoloh dahulu. Malas sangat. Boring. Muak dan tak terhabis kalau nak cerita satu persatu.  Tu belum masuk bab sparring dengan Ustaz Meran lagi. Tu lagi boring.

Sebenarnya, gua pun turut merasa berada dalam sistem perguruan satu ketika dahulu. Walaupun gua bukan lah budak maktab, tapi gua pernah la juga jadi cikgu. Sungguh.

Gua jadi cikgu ganti je sebenarnya. Keh keh keh.

Tapi walaupun cikgu ganti, gua rasa dia punya feel lain macam. Dah macam cikgu sebenar dah rasanya. Apa taknya, gua mengajar setiap tingkatan, dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5. Semua subjek berat berat gua pegang. Add Math, Bahasa Inggeris, Biologi, Sivik, Sejarah sehingga la subjek Seni Lukisan dan Visual. Nasib baik Pendidikan Islam gua tak mengajar, kalau tak pakai songkok la gua pergi sekolah tiap hari. Hilang la rock.

Okay, yang menjadikan lagi epic ialah bila gua jadi cikgu di Sekolah Menengah Kebangsaan (J) Chung Hwa, sekolah cina. Sekolah yang mana ramai hamla hamla bersekolah. Yang dalam kepala lepas habis sekolah nak tolong bapak masing masing buka bengkel spare part kereta. Bergaduh dengan Melayu. Tipu orang macam lu orang bila beli henset. Dan rata rata amoi sekolah tu semua minat gua. Amacam power tak gua? Kah kah kah.

Selain dari gua mengajar subjek subjek berat macam yang gua sembang dekat atas tadi, gua juga selalu mengajar subjek ringan seperti merokok di semak belakang padang dengan hamla hamla tingkatan 5. Gua memang 'friend' dengan bebudak yang jenis hamla ni. Sebab senang nak settle kalau ada hal dekat luar. Gua kalau ada bebudak nak pijak gua dalam sekolah, gua ajak settle luar je. Terus jadi kutu masing masing. Sebut ajak gua budak Padang Tengku, semua ketar kepala. Ha, amacam? Berlagak tak gua? Keh keh keh.

Pernah juga satu hari tu, masa merokok kena kejar dengan babi hutan. Merebas semua lari ke tengah padang.

Okay, baiklah. Cukup dulu setakat ini. Gua dah lambat nak pergi jamming ni.

Sebelum tu, gua simpulkan jadi cikgu-cekgi ni memang mencabar. Serius gua cakap, itu hari siap ada mak budak jumpa HEM pasal gua tibai anak dia. Tapi gua tenang....

Apa? Gua dah cakap cukup tadikan? Okey, nanti gua cerita. Member gua semua dah pakai seluar nak pergi jamming ni. Gua pergi dulu.

Selamat Hari Guru buat cikgu seMalaysia dan gua. Kah kah kah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wow