Rabu, 18 April 2012

CLASSIC 2000

Masa ni gua darjah tiga. Abang gua yang atas pada akak gua sikit ni, dah tingkatan satu. Kiranya dia tua empat tahun la dari gua. Tingkatan satu ni dah ada muscle dah pada perkiraan gua, berbanding kuderat budak baru darjah tiga memang out la.

Gua panggil dia Abang Didi. Tak pun, kalau gua nak kurang ajar sikit, gua panggil Didi je. Tapi kalau mak gua dengar gua panggil Didi je, memang siap la telinga kena cering.

Telah diketahui umum, gua punya fiil memang suka menyakat orang. Sehari gua tak dapat sakat orang hari tu gua rasa macam tak lengkap, badan tak sedap dan nak main petang petang pun gua dah takde mood. Spirit gua lari. Kadang kadang gua jadi sampai mengigil satu badan tak dapat menyakat orang. Cilake!

* * * * *

Hari tu nafsu menyakat gua membuak buak. Patutnya sebelah malam hari sekolah, gua kena pergi mengaji. Tapi, oleh kerana gua advance dalam bab mengaji, gua ambil cuti berehat.

Badan gua jadi tak sedap. Toleh kanan, toleh kiri, takde bahan pulak gua nak buat menyakat. Wan Ngah yang kuat melatah tu tak pulak rajin berdatang bawa gosip Kuantan laifstail dekat rumah. Gua jadi boring.

Pa !

Mata gua tertancap pada meja study. Dekat situ, Abang Didi sama Akak Nana tengah study subjek kira kira. Dipendekan cerita, gua pun berjaya menyakat mereka. Entah apa yang gua sakat, gua dah lupa. Sebab tu jadi, 'dipendekan cerita' tu. keh keh keh.

Didi (tengah marah, terus jadi kurang ajar) naik angin dan mendebok belakang gua dua kali. Gua terduduk tak membalas. Apalah sangat kuderat budak darjah tiga. Tapi gua tak mengaku kalah dan menyimpan dendam. Bukan runcit runcit punya dendam. Dendam yang mempunyai pandangan mata yang tajam!

* * * *

Keesokannya, usai Didi mandi selepas pulang bermain petang petang, gua pun ready atas tangga loteng dengan tangan yang mengepal penumbuk. Didi yang masa tu hanya mengenakan tuala cap "Hari Keluarga PPD Lipis" tak sedar yang gua tengah ready dari atas tangga loteng.

Kebetulan, Bedah- kucing baka kampung, tengah lalu mengiau mencari laki gamaknya, betul betul mengekor Didi menghala ke arah bilik.

Gua pandang Bedah, gua pandang belakang badan Didi. Gua pandang Bedah lagi, gua pandang belakang badan Didi balik.

'Inilah masanya!' getus hati gua.

Hiap!

Gua terjun dari tangga loteng.

Mioooow !!!

* * * * *

'Buat mende aok memunah belakang Abang Didi tu? Aok tak nampak habis calar balar belakang dia?' soal Aboh yang bertindak selaku Ketua Hakim keluarga.

'Bukan keh yang buat, Bedah yang cakar belakang dia.' Jawab gua tenang.

'Dah aok pergi baling kucing tu memang la dia kukar belakang budak tu!' balas Aboh tegas.

Di atas tikar, mak sedang menyapu minyak gamat ke belakang Abang Didi yang sedang mengaduh keperitan. Gua senyum nipis. Puas.

Sorry, Bang... Keh keh keh.

7 ulasan:

FataMorgana berkata...

kihkihkih, baik punye adik... kalau adik sendiri dah kena sekeh ni =D

Alif Amin Othman berkata...

Ah, bukan aku yang buat, Bedah yang kukar belakang dia. Kah kah kah.

N A N a t O berkata...

aok mmg gampa..tp bila didi kene sedak gok kecik2 dulu..asyik dai je naik seyh !

Alif Amin Othman berkata...

nanti keh nak cerita pasal aok pecah kepala pulak di tutuh oleh didi. kah kah kah

iKa iVy berkata...

haha... nak pecoh dada tahan gelak baca entry ni... (tu la sape suroh bace kat ofis)... tetibe teringat bedah... banyak salah kome kat dia...

Tanpa Nama berkata...

alalala..lme da xbkak blog ko..xtau nape leh xterbaca dah..nie tetba teringat,terindu..then da baca=) lawak laa..haduyai~lolalinda~

Alif Amin Othman berkata...

Siapa la ko ni siap terindu rindu bagai?

Bahaya ni, elok dibawak berubat.

Terima kasih kerana baca.