Jumaat, 27 April 2012

DUDUK BERSIH 3.0








Kulitnya bersih, hati pun BERSIH
Budi yang baik hatinya pengasih


Kulitnya bersih hatipun BERSIH
Memikul belati tiada memilih


Jadikah bersih hatipun BERSIH
Berkata bermulut fasih


-Gua nak layan lagu ni kejap bagi naik spirit nak duduk besok.

KEHIDUPAN SEORANG ART


Sewaktu gua sedang membeli tiket bas ke Kolumpo, gua perasan ada sorang makwe tengah daring lain macam ke gua. Gua cepat cepat bela rambut.

Makwe tu kecil, putih dan berhidung mancung. Dia sengih ke gua, gua balas senyum sikit. Dia merenung gua tajam. Mulutnya melopong sambil membuat riak muka seakan akan mengingati seseorang. Telunjuknya tala ke atas.

Selesai sahaja berurusan di kaunter tiket, gua buat buat lalu dekat dengan dia, padahal kereta gua dekat belah lain.

‘Eh, Alif kan?’ soal makwe hidung mancung dengan telunjuknya tala ke gua pula kali ni.

‘Ah ye. Aok buat mende sini?’

‘Nak balik Kolumpo. Alif dekat mana sekarang?’

‘Cuti ni, besok nak balik Kolumpo dah. Tu yang beli tiket ni.’

‘Eh, awak kenal tak kita sape?’

‘err.. Aisyah kan?’

‘Salah la.’

‘Atikoh?’

’Bukan.’

‘Amira?’

‘Eeee... bukanlah. Dah la, tak nak la cakap dengan awak dah!’

Kruk kruk kruk !

Gua  garu kepala.

Sumpah gile, aku tak ingat pun nama makwe tu. Tapi muka aku cam la.

Khamis, 19 April 2012

MENGHITUNG HARI

Tik !

Tik !

Tik !

Tik !

Tik !

Yah, tak sador keh Sabtu ni umor dah boleh buat  membuang undi. Cilake!

Tapi gua peduli mende. Malas keh pandir nak daftar. Seruan kerajaan ni kadang kadang buat memunah duit je. kah kah kah !

Rabu, 18 April 2012

CLASSIC 2000

Masa ni gua darjah tiga. Abang gua yang atas pada akak gua sikit ni, dah tingkatan satu. Kiranya dia tua empat tahun la dari gua. Tingkatan satu ni dah ada muscle dah pada perkiraan gua, berbanding kuderat budak baru darjah tiga memang out la.

Gua panggil dia Abang Didi. Tak pun, kalau gua nak kurang ajar sikit, gua panggil Didi je. Tapi kalau mak gua dengar gua panggil Didi je, memang siap la telinga kena cering.

Telah diketahui umum, gua punya fiil memang suka menyakat orang. Sehari gua tak dapat sakat orang hari tu gua rasa macam tak lengkap, badan tak sedap dan nak main petang petang pun gua dah takde mood. Spirit gua lari. Kadang kadang gua jadi sampai mengigil satu badan tak dapat menyakat orang. Cilake!

* * * * *

Hari tu nafsu menyakat gua membuak buak. Patutnya sebelah malam hari sekolah, gua kena pergi mengaji. Tapi, oleh kerana gua advance dalam bab mengaji, gua ambil cuti berehat.

Badan gua jadi tak sedap. Toleh kanan, toleh kiri, takde bahan pulak gua nak buat menyakat. Wan Ngah yang kuat melatah tu tak pulak rajin berdatang bawa gosip Kuantan laifstail dekat rumah. Gua jadi boring.

Pa !

Mata gua tertancap pada meja study. Dekat situ, Abang Didi sama Akak Nana tengah study subjek kira kira. Dipendekan cerita, gua pun berjaya menyakat mereka. Entah apa yang gua sakat, gua dah lupa. Sebab tu jadi, 'dipendekan cerita' tu. keh keh keh.

Didi (tengah marah, terus jadi kurang ajar) naik angin dan mendebok belakang gua dua kali. Gua terduduk tak membalas. Apalah sangat kuderat budak darjah tiga. Tapi gua tak mengaku kalah dan menyimpan dendam. Bukan runcit runcit punya dendam. Dendam yang mempunyai pandangan mata yang tajam!

* * * *

Keesokannya, usai Didi mandi selepas pulang bermain petang petang, gua pun ready atas tangga loteng dengan tangan yang mengepal penumbuk. Didi yang masa tu hanya mengenakan tuala cap "Hari Keluarga PPD Lipis" tak sedar yang gua tengah ready dari atas tangga loteng.

Kebetulan, Bedah- kucing baka kampung, tengah lalu mengiau mencari laki gamaknya, betul betul mengekor Didi menghala ke arah bilik.

Gua pandang Bedah, gua pandang belakang badan Didi. Gua pandang Bedah lagi, gua pandang belakang badan Didi balik.

'Inilah masanya!' getus hati gua.

Hiap!

Gua terjun dari tangga loteng.

Mioooow !!!

* * * * *

'Buat mende aok memunah belakang Abang Didi tu? Aok tak nampak habis calar balar belakang dia?' soal Aboh yang bertindak selaku Ketua Hakim keluarga.

'Bukan keh yang buat, Bedah yang cakar belakang dia.' Jawab gua tenang.

'Dah aok pergi baling kucing tu memang la dia kukar belakang budak tu!' balas Aboh tegas.

Di atas tikar, mak sedang menyapu minyak gamat ke belakang Abang Didi yang sedang mengaduh keperitan. Gua senyum nipis. Puas.

Sorry, Bang... Keh keh keh.

Jumaat, 13 April 2012

MUSLIHAT 3 SETENGAH PAGI

Melihatkan jam tangan yang menunjukan pukul tiga setengah pagi, gua geleng kepala. Tak jadi mende nya kalau setakat mata terkebil kebil pandang syiling rumah yang bersawang di merata ceruk. Tak jadi mende nya juga kalau belakang gua ni entah bila nak dapat baring atas tilam sedap. Mudah mudahan, kerajaan ambil berat dengan hal ehwal pelajar yang tiada bertilam dan berbaring di lantai selain berdebat dengan isu mansuh PTPTN.

Setakat yang gua tulis ni, ada dua ekor lagi kutu selain gua yang masing masing muka tala ke laptop. Entah buat apa tidaklah gua cakna. Mungkin si Lelaki Ipoh itu sedang melayan porno, melihatkan gayanya yang kacip menyilang kaki dan tertiarap di atas tilam nipis. Mungkin juga si Mat Amin tengah menelaah Bahasa Cina, melihatkan gayanya sibuk dengan mengoogle translet dan stress macam orang nak ambil periksa online Mandarin. Manakala gua baharu saja lepas bancuh Nescafe dan tengah menaip.

Masing masing dengan cara masing masing tapi dengan sifat yang sama- menghadap laptop. Tapi gua dapat agak, masing masing dalam kepala tengah fikir:

"Aih, bila la budak budak ni nak tidur. Aku nak layan porno sorang sorang pun tak boleh."

Kah kah kah kah !

Selasa, 3 April 2012

THE CLOROX

Seminggu dua ni, gua jarang up entry. Bukan gua bosan. Bukan gua takde idea. Bukan juga internet gua kena potong. Bukan itu, bukan ini. Bukan!

Gua bizi ni. Gua ada projek sikit dengan rakan rakan pre-law gua dahulu. Kami tengah berkolobrasi membuat kumpulan gitar rancak ni. Ko jangan main main.

Sekarang, gua tengah into scene menulis lirik dan membuat lagu. Manakala arrangement pulak member gua yang dari Sabah tu punya kerja.

Menulis lagu ni bukan macam menulis entry dekat Panas Punggung ni. Ikut dan mulut aja nak merepek tak tentu hala. Bukan. Menulis lagu ni kena ada kesenian yang halus, kena ada itu, kena ada ini. Kena ada serba serbi kesenian.

Manakala, kesenian mengukir kayu pula boleh tolak tepi.

Sekarang, gua dah siap lima lagu. Semua dah beres sekali dengan arrangement dia. Tinggal nak record aja belum lagi.

Lagi satu, gua nak cari keyboardist. Kalau boleh gadis gadis la tapinya. Free hair adalah priority kami. Muka nak yang licin. Baru senang nak jual. Keh keh keh.

Berminat?

Kontek gua dekat emel alif.amin@ymail.com atau boleh bbm gua. Kah kah kah.

(273A4511)