Isnin, 20 Februari 2012

NYIUR DISEBALIK PENYAPU

Trrrrr...  Trrrr... Te Trrrr....

Badan mesin parut kelapa bergegar gegar.

‘Buat mende tu mak?’ tanya gua sebaik melangkah dari tanah ke dapur.

‘Mesin nyior ni ha. Nak buat gulai lemak labu.’ Jawab mak acuh tak acuh sambil tangannya yang dahulu pernah jadi tangan makwe makwe ligat menghendel tempurung kelapa pada mulut mesin kelapa.

Selalunya, kalau bab kelapa ni, gua la orangnya yang hendel dari bab mengupas, membelah, hinggalah ke memesin kelapa. Mak, tinggal memerah santan je. Tapi, memandangkan hari ni gua baru balik dari menebas, mak gua offer diri nak buat semua mende. Manakala abah gua terbaring. Demam katanya. Dah tiga hari ambil MC.

Gua punya tekak dia punya haus mengalahkan orang berpuasa petang petang. King of Haus orang kabor. Gua buka peti ais, cadang nak la minum air sedap sikit buat penghilang dahaga.

Sebiji tin Nata de Coco gua capai. Dalam kepala dah main air Nata de Coco sejuk dalam gelas besar sambil layan Klasik Nasional di berandar belakang rumah. Gua senyum nikmat.

Sewaktu ingin membancuh air gula, terdapat beberapa manik gula tertumpah dari mulut kole. Gua geleng kepala sambil kata dalam hati, ‘ah, kejap lagi la aku settle.’

Mak yang baru saja selesai memesin nyiur tersedar.

‘Haa, aok buat tumpah gula ya. Pergi ambik penyapu, sapu.’

‘La, tak payah pakai penyapu pun takpe. Kutip pakai tangan je boleh. Ada  ke 5 butir je gula tu tumpah.’

‘Pakai penyapu la bersih sikit’

‘Mana ada penyapunya dekat dapur ni.’ Balas gua sambil mencari alasan.

‘Ada... penyapu dekat belakang pintu bilik Kak Nana. Pergi ambik sapu.’

Sebagai anak yang malas nak bertaki* dengan mak bapak, gua pun ambik penyapu.


‘Ha alang alang tengah menyapu tu, aok sapu sapu sekali nyior dekat mesin tu. Mak tertumpah sikit tadi. Hehehe.’ Perintah mak gua sambil terkerenyih kerenyih memerah santan.

TA TA TA

Patut la beria ria sangat nak gua menyapu. Rupanya ada nyior  disebalik penyapu !
  
Catitkiri: Bertaki = berdebat

4 ulasan:

HR berkata...

padan muka..ok laa tu 2 in 1..

Nor atau Nad berkata...

bijak arhh mak aok XDD

N A N a t O berkata...

kehkehkeh..lawok giler.pndi mak ngelak.

afzan berkata...

mok aok mesti tak suka makan cekedis kan? tu bijak bukan main!