Rabu, 8 Februari 2012

AKADEMI FANTASIA

Pada masa tu, Akademi Fantasia memang tengah hippies. Orang Lipis semua pakat pakat pasang Astro nak layan AF punya pasal. Rumah Mak Ngah Zainoh pasang Astro, rumah Ayah Akob pasang Astro, rumah Mat Jidin pasang Astro, rumah Zul Kambing pasang Astro dan rumah Tok Imam Ali pasang Astro. Malah rumah yang nak roboh dekat kampung gua ni pun turut tak terkecuali dalam hal ehwal  memasang Astro.

Gua baru je habis SPM. Masa tu Mawi dah popular dah. Semua orang nak jadi Mawi. Asal botak sikit je terus orang cakap buat rambut Mawi.

'Tu potong rambut botok tu, nak jadi Mawi lettew'

Kepala banar dia. Gua masa tu botak pasal gua main rugby. Baru la saiko sikit pihak lawan. Ganas. Rebel. Agresif ! Cheeewah.....

Memandangkan bakat gua dalam bidang seni suara berada dalam rangking atas atas daerah Lipis, adik beradik gua berkonspirasi untuk menghantar gua ke audition di selatan tanah air tanpa pengetahuan Mak. Kerana mak gua dah sound dah awal awal dulu.

' Aok jangan nak berangan nak jadi penyanyi adik. Belajo dulu. Menyanyi tu tak lepas kemana.'

Lalu disambung dengan ayat padu abah gua.

'Muka tak sepera, nak jadi penyanyi. Aok tengok muka Awei tu lawo ke tidok?'


Kesudahanya, gua berangkat ke JB atas alasan bagi menimba pengalaman di negeri orang. 

* * * * * *

Ni lagi dua hari sebelum audition di Plaza Angsana bermula. Gua dah beberapa kali tarik lagu Aduh Saliha time mandi dalam bilik air. Sedap. Ada gema. Kekeke.

Selesai berjimak, tiba tiba telefon bimbit gua berbunyi. Skrin menunjukan "Mak Calling...". Gua ketik punat hijau.

'Hah adik. Aok nak buat mende duduk Johor lama lama tu?'

'Cari kerja la mak.'

'Aok jangan pedeoh. Mak tahu aok nak masuk AF kan?'

Gua diam....

'Aok balik Lipis sekarang. Aok balik Lipis sekarang' Mak gua sambung.

* * * * * *

Beberapa bulan selepas itu, gua yang kebetulan sedang menjadi kutu, meluangkan malam minggu bersama keluarga memandangkan hari hujan dan tiada  aktiviti sedap dapat dilakukan.

Dalam kaca TV, rancangan Akademi Fantasia musim ke 6 (kalau tak silap) tengah dimainkan. Mak gua macam biasa terlentang atas 'kerusi dia'. Kerusi tu takde orang boleh duduk. Manakala, abah gua ambil seat murah- atas lantai sambil makan kacang goreng tabur garam.

Kesemua kami tengah ralit menonton tv. Semua terpana. Diam dan khusyuk mendengar lagu 11 January yang dialunkan oleh seorang pemuda gempal-Riz. Tiba tiba dalam semua terdiam tu, mak gua bersuara.

'Aok tak rasa menyesal ke tak pergi audition hari tu adik?'

'Kenapanya? Mak nak suruh kome masuk AF ke?'

'Nak jugak.....' jawab mak gua sambil tersenyum parody.

Ta ta ta !

Mak.... ko, ko, ko, ko memang........!

3 ulasan:

Nor atau Nad berkata...

hahaha,, mak ko lawak
tp aku lagi suka kata-kata bapak ko pasal muka ko,, totally aggree!!
XDD

FARIZ RAZALI berkata...

LAWAK LAA.. hehehe..

Alif Amin Othman berkata...

Jilaka!