Selasa, 17 Januari 2012

PAHANG VS KEDAH

'Nanti, hang konfem tak larat punya nak layan Tok aku. Dia tu kuat berborak!' tegas Mat Amin yang sedang dalam perjalanan menuju ke rumah toknya di Petaling Jaya.

Gua, Bang Bil dan Lelaki Ipoh yang sebelumnya riuh di dalam kereta berhenti berhomih. Masing masing senyap melempar pandangan ke luar tingkap. Barangkali, dalam kepala masing masing tengah kumpul point apa barang nak berborak dengan tok si Mat Amin ni nanti.

* * * * * *

Setelah pintu pagar dibuka secara manual, kereta Pesona kaler hitam metalic memasuki laman rumah teres yang berseni bina era 70 an. Pada firasat gua, rumah ini kalau di bawak gadai, rega dia dekat dalam ratus ratus ribu juga. Gua geleng kepala.

Beg, kipas, safety helmet, pongkes dan beberapa lagi alat kelui dikeluarkan dari dalam bonet kereta. Gua yang ketika itu bersama sama Lelaki Ipoh dan Bang Bil mengangkat barang barang Mat Amin ke dalam rumah.

'Eh, mai mai mai. Masuk rumah dulu. Minum ayaq dulu'

'Eh, tak pe la Tok. Takpe, nak angkat barang dulu.' Kata gua sambil bersalaman cium tangan.

Mat Amin diam terpana.

* * * * *

Dalam perjalan pulang menaiki kereta...

'Woi, tadi tu Pak aku. Bukan tok aku!' sound Mat Amin keras.

Ta ta ta !

'Mana la aku tahu. Dekat Pahang, orang panggil Tok tu untuk lelaki, bukan perempuan.' jawab gua sambil tahan zakar!

2 ulasan:

afzan berkata...

aok ni berborak je lebih!

Alif Amin Othman berkata...

macaa gampaaa