Selasa, 17 Januari 2012

PAHANG VS KEDAH

'Nanti, hang konfem tak larat punya nak layan Tok aku. Dia tu kuat berborak!' tegas Mat Amin yang sedang dalam perjalanan menuju ke rumah toknya di Petaling Jaya.

Gua, Bang Bil dan Lelaki Ipoh yang sebelumnya riuh di dalam kereta berhenti berhomih. Masing masing senyap melempar pandangan ke luar tingkap. Barangkali, dalam kepala masing masing tengah kumpul point apa barang nak berborak dengan tok si Mat Amin ni nanti.

* * * * * *

Setelah pintu pagar dibuka secara manual, kereta Pesona kaler hitam metalic memasuki laman rumah teres yang berseni bina era 70 an. Pada firasat gua, rumah ini kalau di bawak gadai, rega dia dekat dalam ratus ratus ribu juga. Gua geleng kepala.

Beg, kipas, safety helmet, pongkes dan beberapa lagi alat kelui dikeluarkan dari dalam bonet kereta. Gua yang ketika itu bersama sama Lelaki Ipoh dan Bang Bil mengangkat barang barang Mat Amin ke dalam rumah.

'Eh, mai mai mai. Masuk rumah dulu. Minum ayaq dulu'

'Eh, tak pe la Tok. Takpe, nak angkat barang dulu.' Kata gua sambil bersalaman cium tangan.

Mat Amin diam terpana.

* * * * *

Dalam perjalan pulang menaiki kereta...

'Woi, tadi tu Pak aku. Bukan tok aku!' sound Mat Amin keras.

Ta ta ta !

'Mana la aku tahu. Dekat Pahang, orang panggil Tok tu untuk lelaki, bukan perempuan.' jawab gua sambil tahan zakar!

Jumaat, 6 Januari 2012

BENDE SEDAP

Bangun dari tidur dalam pukul 10 macam tu, gua termenung lama depan skrin laptop. Dada gua dub dab dub dab. Rasa macam tak kena.

Menguap gua dah lari tune. Gua rasa macam tak kena kalau tak pekena- sejenis bende sedap. Kira kira lama juga gua tak pekena benda sedap ni. Badan pun dah khakes lain macam.

Lalu gua bangun pakai baju dan terus menuju ke pasor. Dua tiga budak rumah yang tidur bergelempang depan pintu gua langkah. Badan tengah tak sedap ni tak berapa boleh dibawak bersopan sangat.

'Bang, bagi kaki ayam sekilo'

Ta ta ta!

Brader kerat kaki ayam dari badan ayam dalam keadaan yang epic.

Duit baki 30 sen dalam kocek kanan seluar jeans kerat, gua buat beli daun kesum.

* * * * *

Baru sekejap tadi gua hirup kuah bende sedap ni. Kuah yang panas menggelegak gua hirup muncung bibir pada ceper sudip.

Ta ta ta!

Gua karate sinki! Puas. Alip, ko, ko, ko, ko memang power masak gulai masam!

catitikiri: 'gulai masam' = gulai asam tempoyak. (dialek Lipis)

Khamis, 5 Januari 2012

LAYAN TAHUN BARU

Layan juga lagu ni tengah pening kepala ni. Makwe garing. Sayangnya, celoh pelipat itang. Kekekeke