Isnin, 19 Disember 2011

LAWAK PEKAK 2

Oleh disebabkan kak De gua nak menikoh hujang bulan ni, gua pun terpaksalah berulang seminggu sekali ke Kuala Lipis. Hal ini membolehkan mak abah gua memerah kudrat gua untuk standby apa yang patut di hari kenduri.

'Adik, moh kita punggah pinggan mangkuk arwah wan dekat rumah Pok De' Ajak mak gua yang hanya berkain batik dan berbaju ala ala Opah.

Gua yang baru selesai memunggah kelapa hendak rileks sedikit sambil baca Berita Minggu di anjung belakang rumah rasa terganggu. Oleh sebab gua yang pada ketika ini duit poket pun sokmo takde menuruti kata mak. Orang kabor tak baik melawan cakap orang tua lalu gua capai kunci pajero!

* * * * *

Selesai memunggah pinggan mangkuk yang lebih kurang 50 biji kesemua sekali ke dalam bonet kereta, Mak gua yang selaku King of Akak dalam family Aki gua berborak hal ehwal kenduri dengan Pok De yang hanya berkain pelikat, bert-shirt Barisan dan bermuka macam orang tak mandi pagi.

'Enal, aok ada tidak tong itang yang aok buat mandi tu? Akok ingat nak buat menadoh air masa kenduri Mira ni nanti.' Tanya mak gua kepada Pok De. 'Enal' adalah nama manja Pok De manakala nama sebenarnya adalah Zainal.

'Hah? Mende?' Sahut Pok De gua yang kebetulan bersiap siap baru nak turun ke tanah.

'Ada tak tong itang yang aok buat air mandi?

'Apa? Tong itang yang keh buat air barli?

TA TA TA !!!

Gua geleng kepala tiga kali sambil karate pokok semalu!

 catitkiri; Minggu depan gua terpaksa berulang alik lagi ke Kuala Lipis untuk menebas semak di sekeliling rumah. Show show untuk bulan 12 ni terpaksa gua tolak. Aiceh!

6 ulasan:

afzan berkata...

meknye keluarge aok ni telinge jenis boleh tahan dia punya trable?

Alif Amin Othman berkata...

Keh pun rasa niketurunan punya hal.

Alif Amin Othman berkata...

Keh pun rasa niketurunan punya hal.

Alif Amin Othman berkata...

Keh pun rasa niketurunan punya hal.

FM berkata...

selamat pengantin baru utk kakak aaron

iKa iVy berkata...

amboi... dah hapdet lawak pekak dua rupanya... mmg lawak la... gelak smpai nak terkucil masa tu... sian pokde buat muka blank... haha