Sabtu, 1 Oktober 2011

SUBCULTURE

Tadi, gua baru lepas balik dari Pekan Frinjan. Ada la gua sambar buku sebuah bawak balik. Penulisnya orang kampung gua jugalah. Tak payah dah rasanya gua nak kenalkan siapa lagi, dia tu femes benar orangnya.

Gua sebenarnya memang takde hati sangat nak ke Frinjan kali ni. Pasalnya, sekarang Frijan dah terlampau komersial sangat. Lepas main bola petang tadi, gua tidur atas lantai bawah kipas. Itu pun gua pergi sebab member gua, Achenk ajak usyar ketiak makwe.

Di atas pentas, gua tengok adik Najwa tengah nyanyi sambil strumming gitar acoustic. Pakwe yang rambut tegak layan kepala sambil terhangguh hangguk. Gua duduk perhati dari jauh sambil merokok atas tembok batu. Dua tiga orang makwe usyar gua time lalu lalang, tapi gua buat sombong. Malas layan.

* * * * *

‘Welcome back, the Subculture!!!’

Suara MC memekik membuatkan gua jadi panas punggung. Gua ketis punting rokok sipi nak kena jubur pondan.

Gua berdiri di depan sekali stage. Lepas tu ada brader badan besar berdiri depan gua. Lepas tu ada budak budak rambut kuning berdiri pulak depan brader badan besar. Gua dah jadi berdiri dekat belakang belakang. Tak apa.

‘Even my baby don’t wanna play with you...’

Vokal abam Subculture mantap. Gua jadi hilarious. Brader badan besar depan gua tu pun hilarious. Terloncat loncat sambil tangan dijulang ke atas. Bimbang juga kalau kalau hilang imbangan. Gua bertepuk mengikut tempo. Steady.

Dalam pada bau badan brader yang hanyir, gua tak peduli. Peduli apa gua. Abam Subculture perform malam tu memang menaik. Macam masa diorang zaman muda muda. Steady selamber. Sungguh gua tak tipu.

Tiba tiba gua teringat kaset akak gua yang tertinggal dalam kereta proton abah gua lama dulu. Masa tu gua kecil lagi. Dalam darjah darjah lagi rasanya. Pada kaset tu ada tertulis ‘Subculture’ yang tulisan putihnya dah tak berapa nampak.

Gua cucuh kaset dalam radio kereta. Itulah pertama kali gua dengar local punk rock. Gua layan kepala. 

4 ulasan:

Bella Bell berkata...

ok fine.. gua tak kenal itu subculture.. hahaha..

Alif Amin Othman berkata...

Ok, lu boleh start gugel

afzan berkata...

nostalgic beb! dia ada nyanyi lagu Time Knock tak?

Alif Amin Othman berkata...

takde, dia bawak lagu melayu satu. Ntah mende tajuk nya. Lagu baru gamaknya.