Rabu, 14 September 2011

LIPIS GENGSTER 3

Di sebuah rumah separuh kayu, separuh simen, terlihat Tok Empat sedang terbongkok bongkok memikul tangga ke penjuru rumah. Baru separuh jalan, Tok Empat berhenti melepaskan lelah.

'Tok, Tok. Tok buat mende tu' sapa Jemir dari arah belakang. Lelaki tua itu sedikit terkebelakang kerana terkeranjat.

'Hah, aok Jemir. Buat mende sini, tak tolong mak aok buat kuih?'

'Tak tok. Malas la. Asyik asyik buat kuih je. Boring.'

'Ha, dengan duit buat kuih tu la mak aok menyekolohkan aok sampai sekarang ni tau?'

'Yela tok. Ni tok nak buat mende ni. Ada tangga tangga lagi ni?' Ulang Jemir. Barangkali dia tidak berpuas hati kerana soalannya tidak sikit pun diambil peduli Tok Empat.

'Nak memasang lampu lip lap lip lap ni ha' Jawab Tok Empat ala kadar sambil menyandar tangga pada tupai tupai.

'Lah, kan awal lagi nak rayanya. Malam tujuh likur pun belum masuk lagi tok'

'Wan aok ni la. Sibuk sangat suruh pasang lampu lip lap lip lap. Nak pasang pelita karang minyak tanah dah mahal'

'Oooo....' Jawab Jemir tak seberapa. Mata dia tertancap pada sesuatu yang berada di hujung pucuk rambutan depan rumah Tok Empat.

Setelah yakin tangga yang disandar pada tetupai rumah mantap, Tok Empat memanjat tangga.

' Jemir, bak tukul dengan paku dalam pongkes tu'

'Nah tok.'

Jemir hulur tukul dengan tiga batang paku ke Tok Empat tanpa kepalanya berkalih ke arah lain. Matanya tak berkedip memerhatikan sesuatu dipucuk rambutan.

Tuk.. Tuk.. Tuk..

Tok Empat menukul dengan irama 2-1-2-1 dalam senafas. Dua batang paku lagi diselit antara gigi kapaknya yang rompong.


LIPIS GENGSTER
LIPIS GENGSTER 2

4 ulasan:

FM berkata...

wah ada sambungan! ok next..

Alif Amin Othman berkata...

Ko tunggu. Ko tunggu!

afzan berkata...

agak-agak gigi dia songkeh tak?

Alif Amin Othman berkata...

tak pe. gigi aok je serpih.