Ahad, 7 Ogos 2011

PENGALAMAN GUA BERPUASA DI TINGKATAN 4 - DUA

Lebih kurang pukul tujuh lebih nak ke pukul lapan malam, kebanyakkan penduduk Islam di kawasan sekitar rukun tetangga Taman Pertama semuanya dah kenyang kenyang dan dah ada yang start merokok selepas berbuka. Yang mana tak siap siap makan tu lagi hanyalah golongan yang mana lauknya havock dan jenis perut menggelembung ke depan.

Setelah beberapa kali setting niat yang tidak baik pada malam berpuasa, gua text beberapa orang kutu rukun tetangga untuk memulakan satu lagi mission yang power.

' Jadi kita mlm ni?'

' Jadi jadi. Ko jmput aku dkt port biasa' balas seorang kutu yang bernama Safiq.

Pada masa tu, Fahmi tak bersekolah dah di Lipis. Dia bersekolah di daerah Gombak sana dengan Yassir dan hanya balik Lipis kalau ada henset baru beli dari Kolumpo dan buat rambut spike.

' Aok malam ni jangan nak pergi merayau adik. Pergi tarawikh!' sound abah gua setelah perasan gua terkerenyih kerenyih menghadap henpon skrin biru.

' Yela..' balas gua rata.

Gua pun dress up orang sembahyang tarawikh sekali dengan kain pelikat kotak kotak cap gajah duduk. Gua capai kunci motor slow slow kerana memang tidak relevan sangat kalau gua pergi surau naik motor sebab jarak rumah gua dan surau hanyalah sepelaung.

Sambil berambi, gua menolak motor di port biasa kutu rukun tetangga  lepak, belakang stor surau. Di situ kelihatan Safiq, Kacang, Jeman dan beberapa penyangak rukun tetangga berborak pung pang pung pang sambil mulut berasap tak mengira ke orang tengah bang Isyak.

' Amboh, tolak motor ye aok' sound seorang kutu.

Gua malas cakap banyak lalu gua ambil mercun bola cucuh pada lighter.

' Babi, dia baling mercun' 

POW!

Kutu kutu dan penyangak rukun tetangga bersepah lari. Gua start motor dua lejang gua yang berrim tiga batang. Masa tu siapa ada rim tiga batang dah kira hippies dah. Farid Kamil pun masih terkial kial ejas skrip Remp-it. Brek angin pun tak wujud lagi masa tu.

TA TA TA TA

Enjin motor gua berbunyi parau diikuti beberapa lagi bunyi motor kutu lain membelah Jelai Street. Gua menyidai kain pelikat di tengkuk motor dan hanya berboxer polkadot kerana bagi gua tidak kacip kalau main snuker tapi berkain pelikat.

Asap rokok pung pang pung pang di belakang gua.

* * * * *

Lebih kurang pukul sepuluh lebih gua sampai di rumah.

' Aih lambat balik. Aok kemana?' tanya abah gua sambil makan kacang goreng tabur garam.

' Sembahyang la.' jawab gua dalam dalam.

' Sembahyang pakai seluar pendek?'

' Ha?'
* * * * *

Malam tu melilau gua bawa torch light tengah jalan mencari kain pelikat. Ntah mananya dia terbang. 




11 ulasan:

Azim Idris berkata...

hahaha, "Malam tu melilau gua bawa torch light tengah jalan mencari kain pelikat. Ntah mananya dia terbang."

hahahaha

FM berkata...

hahaha! adoi.. nakal juga kamu ni aaron..

KABAKOGA berkata...

haha,
baik punyer,

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

itu kain buat bunkus cempedak baik tu..rare...

Tanpa Nama berkata...

hahaha..bodoh laa ko nie..gilak jgk..1st time jmpe blog ko..

Tanpa Nama berkata...

huhu..sori ckp bodoh..bkn ckp ko tp ayat2 ko..bkak laptop je na bce blog ko da skang nie..haduii..nway slamat ari raya bro =)

Alif Amin Othman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Alif Amin Othman berkata...

Takpe. gua malas ambil hati.


Nway, tenkiu sebab sudi baca karangan gua ni.

Ko sape?

Tanpa Nama berkata...

huhu..
ak bakal cgu,insyaallah pnjg umo..
jrg ad blog yg leh wat ak gelok beso nie..

Alif Amin Othman berkata...

ko sign up jadi Pemanas Punggung dulu la.

Nway, gud lak. Cikgu ni profession yang berbahaya. Gua dah pernah jadi sekejap. Cilake!

Tanpa Nama berkata...

hahaha..ko nie..
nway name glemer ak lola..
slamat kenal =)