Sabtu, 6 Ogos 2011

PENGALAMAN GUA BERPUASA DI TINGKATAN 4

Biasanya time tingkatan 4 ni la zaman rebel orang kabor. Nak nak pulak time tu gua baru je kena buang sekolah sains, jadinya prinsip punk anarchy sangat membuak buak di kotak fikiran gua pada masa tu.

Gua akui, gua punya buas dah sampai tahap mak gua bawak berjampi di rumah Aki Andok Kampung Dusun sana. Kata mak gua, biarlah jadi budak yang dengor sikit ke orang tua. Ni tidak, dah kena lempang 24 das pun gua buat buat rilek tengok tv lepas tu. Mana aboh gua  tak hangin?

Semenjak gua kena sekolah harian biasa ni, gua lah hero. Liar sikit tu biasalah, sebabnya dulu time duduk asrama mana boleh main snuker petang petang. Nak merokok pun kena bawa cekelat hacks dalam poket buat kaber bau mulut.

Faveret pas time gua lepas sekolah adalah di lorong belakang Jelai Street. Di situ segala jenis kegiatan bawah tanah berlangsung siang malam tak peduli ke polis atau van agama. Satu je aktiviti yang paling hip pada masa tu adalah scene snuker. Dan hanya satu kedai aja yang into scene snuker yang digelar 'PACIKO'.

Gua main nak kata cun sangat tu tak adalah, tapi ada 'isi' orang kabor kalau gua placing bola. Rata rata budak yang melepak di situ punya ralit layan lucky ball sampai tak ingat maghrib. Dan penyakit ini terus menerus sepanjang tahun yang menyaksikan tauke PACIKO jadi kaya mengalahkan tokei stesen minyak Padang Tengku.

Apa yang membimbangkan, penyakit ni semakin menjadi jadi bila bulan puasa. Rata rata budak Melayu saja termasuklah gua yang berseluar cerut bawah naik ke bangunan tingkat 2 berpintu jenis tolak tarik tu. Dan disilah segalanya bermula....

Di satu sudut di kedai tersebut, gua Fahmi dan beberapa orang kutu tengah berbincang mengenai satu mission.

'Weh, dah pukul tiga ni, bazar ramadhan dah buka rasanya.'

Fahmi menyeluk poket mengeluarkan duit dua ringgit. Gua pun seluk poket keluar dua ringgit, dan 2 kutu yang lain pun keluar duit 2 ringgit dari poket masing masing.

Gua jadi kepala dan kumpul duit yang masing masing berjumlah 8 ringgit. Pada masa tu 8 ringgit tu kira dah boleh kautim dah murtabak dua saiz sedang sedang. Lalu, gua pass duit ke Indon yang jaga kaunter.

' Murtabak dua ha.' Terang gua sambil buat isyarat dua jari.

Indon jaga kaunter berlari menurun tangga selepas faham arahan gua.

* * * * *

Di satu port rahsia dan terselindung, bau semebak murtabak bertebaran di seluruh pelusuk ruang sempit itu.

Di satu sudut yang lain, kelihatan seorang brader pangkat abang abang sedang memukul bola terkembang kempis hidung.

' Amboh, kuatnya bau murtabak. Deme tak puasa ye?' jerit brader pangkat abang abang. Satu kedai senyap.

2 kutu lain dah berterabur turun kedai. Fahmi buat muka barai sambil lap bawang di tepi bibir. Gua buat buat steady pilih kayu kiu sedap di rak kayu kiu sambil bersiul.

11 ulasan:

Natasya Aisya berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Natasya Aisya berkata...

kantoi x puasa~adesss -libas kayu snooker-

izzah berkata...

salah port la weyh!!haha..tak kan cari port pun gua nak ajar!!

adek dah besar berkata...

err,,, bab yang tu gua fail

gua kalau brader2 yang tegur gua diam aja.

nurniyusoff berkata...

nakal dak neh

Bella Bell berkata...

hahhaa.. kantoi xpose...



errrr.. org phg ke?

adek dah besar berkata...

Bella, uhu. budak Lipis.

FM berkata...

aaron, sumpah suka cerita aaron! bila boleh buat novel ni?

adek dah besar berkata...

Hehe tenkiu. Sekarang gua tengah prepare nak buat blook je dulu. Novel2 tak pikir lagi

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

sekarang mertanbak tak macam mertabak ..kutu pun tak macm kutu dulu ..kutu sekarang macam puaka..
err bila nak belanja mertabak lipis

FARIZ RAZALI berkata...

gok tol laa ko ni... hehehe.. hari ni puasa tak?? hehe..