Isnin, 27 Jun 2011

MASUK HUTAN 2


Hari ini adalah bukan kali pertama gua buat perhitungan dengan alam. Bagi gua masuk hutan ni bukanya perkara yang boleh di buat main. Kena ada ilmu, kena baca bismillah dan kena pakai kasut.

Gua dress up macam biasa, baju barisan sama seluar budak PLKN. Kepala, gua kaver dengan topi ada cop ‘ Hari Keluarga PPRT’ taman perumahan gua yang dulu. Tak selera juga gua masuk hutan kalau topi pun ada cop dacing. Nampak sangat gomen nya.

Gua masuk hutan bertiga. Gua, Pak Busu sama Mak Busu. Hajatnya nak berburu ‘daging hutan’ sepeti kijang, kambing gurun, rimau, seladang dan burung kuang. Kalau setakat nak berburu babi hutan tak payah masuk dalam hutan, dekat Bandar Lipis nuh penuh tengah malam berbaring atas jalan.

‘ Busu, meknya bawok jala ni? Kabor nak pergi menengok jerat je.’ Gua sedikit pelik melihat karung jala yang berisi dalam raga motor EX5 plat terkini dengan tayar bunga tebal.

‘Saja je. Kalau tak dapat daging nanti, kita boleh menebor ikan buat lauk’ jelas Pak Busu sambil buat gaya menebar jala di atas jalan.

Setelah berjalan selama kira kira 40 minit, memang sangkaan Pak Busu mengena. Jerat terlepas. Patah tiga kayu sentap tu dikerjakanya. Bagi hemat gua, tak rusa, kijang saiz saiz tong dram aja yang boleh bawak lari umpan sepower ini.

‘ Kesan makan ade. Boleh terlepas pulak tu. Pukimok anak mok punya menatang’ Carut Pak Busu sambil mengesat peluh di batang gelugur.

Gua hanya mampu geleng kepala. Pak Busu keluarkan jala dari karung guni.

‘ Moh kita menebor’ jerit Pak Busu bersemangat.

Mak Busu yang diam dari tadi mula ligat terjun ke sungai yang berarus deras. Gua yang masih berdiri di tebing hanya memerhati keletah dua sekelamin itu meranduk sungai yang berarus deras.

Sungai tu punya lawa tak payah cerita la. Dengan air yang jernih dan batu kerikil sama sama menambah lanskap semulajadi sungai tersebut. Rugi juga tak bawa kamera seluar (SLR) Abezan. Sedap juga dapat snap gambar sini sana.

Dengan parang tersisip dipinggang dan bersusuk Melayu Pahang, gua terjun ke sungai macam Pandikar Idi Amin. Baru dramatic.

KECEBOR!!!

‘Jangan la buat bising. Karang lari ikan tu karang’ Sound Pak Busu antara dengar tak dengar.

Gua diam. Pak Busu melompat dari batu ke batu mudik ke hulu.

‘Hiap. Hiap. Hiap’

Pak Busu mengatur langkah di atas batu yang terceroking tajam.Tiba tiba.....

BRAAAA!!!

‘Addoooooo.....’

‘ Kenapanya Busu?’

‘Takde mende’ Jawab Pak Busu acuh tak acuh. Bajunya lencun basah.

Gua perati macam ada benda yang tak kena dengan Pak Busu ni.  Tebaran jalanya dah lain macam. Mukanya dah lari tune. Gua terus meranduk sungai sambil mengincah air.

‘ Aok baik baik sikit berjalan atas batu tu, perut Pak Busu ni dah pedih bercalor jatuh atas batu ni tadi’

Gua buat buat muka steady. Tak berani juga nak gelakan orang tua dalam hutan. 

7 ulasan:

Penyo berkata...

org pure pahang je paha bace cerite aok ni.menarek benor koso kate aok ni.ayat ayat pon menarek.Pukimok anak mok punya menatang

Feeqa berkata...

kite x pure pahang pun faham jugee

aku igt nk cte pasai siti msk pakai heels td ==''

nurniyusoff berkata...

err .. mauk hutan eh?
wahahaha ..
slang pahang eh???

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

ada jumpa tongkat ali tadi kat sit oak

adek dah besar berkata...

siapa yang paham slanga pahang tu gua tabik spring!

afzan berkata...

ni nak kira royalti bayar macam mana ni? jawab-jawab. jangan sampai gua sue kat mahkamah!

Tanpa Nama berkata...

mengapa tidak:)