Ahad, 29 Mei 2011

MENEBAS

KECAK!

TA TA TA TA !

KECAK!

TA TA TA....

PRENG RENG PENG PENG...

' Hoh, hidup pun'

Peluh bertitis dari kepala ke dagu. Gua menyeka peluh yang berjejih di dahi dengan hujung lengan baju T Barisan . Selalunya baju tulah yang jadi faveret yang mana bukan sahaja gua malah hampir kesemua orang kampung. Pergi ke kebun baju tu lah, pergi menoreh baju tulah, pergi menebas baju tulah, pergi mengangkat getah baju tulah, kiranya, baju Barisan tulah yang buat kerja kerja penting penduduk Kampung Kechau Tui ni.

RENG PENG PENG PENG....

Sengaja gua biarkan mesin rumput Tanaka abah gua tu hidup lama sikit. Biar enjin dia panas dulu. Bergetar getar body mesin rumput duduk atas tanah.  Pepagi ni banyak pulak asap putih keluar dari muncung ekzos dia. Payah betul nak menyetatnya. Dah naik lenguh tangan menyentap starter tali tu. Tak jalan juga. Chock dah tarik dah. Petrol dah campur minyak hitam sikit dah. Tak mboh hidup juga. Berjera juga peluh nak menyetat mesin rumput seusia budak darjah 1 ni.

Last last, gua simbah ke Petrol atas enjin dia baru la terhenggut henggut ada nafas sikit. Dua tiga kali menyetat, barulah hidup.

Model hak Abah gua pakai


Walaupun hari masih lagi pagi, dalam pukul 9-10 macam tu, namun panas dia bukan main panas lagi. Macam dah gaya tengah hari punya panas dah gayanya gara gara menyetat enjin mesin rumput ni tadi. Setelah gua rasa suhu enjin sudah ngam, gua menyediakan kuda kuda dan menggalas mesin rumput bila kekuda gua sudah berasa mantap.

Tempat yang gua nak tebas ni tidaklah jauh dari rumah orang tua gua. Tepi rumah aja. Tapi dia punya semak mengalahkan ladang tebu dekat Cuping sana. Semak, sesemak semak. Perasaan, gajah bersarang di dalam pun kita boleh tak nampak.

Mula mula gua mesin pokok renek yang light light dulu. Mata bilah besi baru gua kikir sebaik turun ke tanah sebelah petang semalam. Jadinya kalau setakat anak anak pokok yang baru nak bercambah tu, sekali huing aja dah nampak tanah.

PRENGG..PRENGG... RENGGG

TIUNG!

Sesekali deraman mesin rumput gua menyumbang. Mata bilah besi terkena batu. Berapi juga. Gua buat derk sambil menipis sedikit ulas mata. Takut terkena batu atau serpih kayu sesat. Kalau setakat nak menebas di tepi rumah, tak payah berpakai cermin mata Rayben.

PRENG RENG TENG TENG

TA!

KECAK!

' Mati semula !!!'

Gua bertempik sedikit parau. Lalu, gua humban mesin rumput dengan rumput rumput ke dalam semak. Marah betul gua. Apa lagi yang tak kenanya. Baru 5 minit memesin mati semula.

Spirit menebas gua down. Yang naik, spirit memaki hamun. Matahari mula terik di sebelah timur. Gua kira jam dah pukul 10 lebih. Tak '5 minit' jugalah gua menebas tadi. Bisik gua dalam hati.

Dalam keadaan yang memaki hamun itu, gua duduk menghela lelah yang baru separuh guna. Tekak terasa teking, air pula tak bawak. Nak pergi ke dalam rumah karang, kena cuci kaki dulu. Malas pulak. Ya tak ya, gua duduk aja di pangkal perdu pisang.

Setelah agak lama, gua bangkit dan pergi ke arah semak tempat mesin rumput  dihumban. Dan dalam semak semak tu jugalah gua menyetat hampir sepuluh kali setat. Lenguh tangan tak sekira dah la, sampai ke tulang kipas dia tarik. Dan pada kali ke sebelas tu, gua tarik nafas dalam dalam dan sekali henjut....

PRENG PRENG PRENGG...

RENG....

Nafsu menebas gua membuak buak. Gua tak toleh belakang. Gua press kuat kuat suis mesin rumput. Berderu mata bilah besi makan batang tepus. Kaki gajah habis luka luka kena tebas.

catitkiri: takde hati gua nak post pasal bola.

8 ulasan:

FM berkata...

bestnya rumah ada rumput..

adek dah besar berkata...

hehe... biasa lah FM. Rumah kampung.

izzah berkata...

ini barulah belia yg berwawasan!!ekekeke

adek dah besar berkata...

chewah!

Tanpa Nama berkata...

bagusnya diaaa....=)

woo berkata...

lain kali bwk air laa g nebas 2 haa...lau marah minum air byk2 bia kembung...tak jadi nak marah..hee..panas pn an skunk ni..

adek dah besar berkata...

hehe. biasa la tuh. darah muda memang la hati panas.

HR berkata...

haaa yea laa awk 2...=P