Sabtu, 7 Mei 2011

MAK CIK PESOH, MAK ANDAK SIOH

Rata rata panggil Mak Cik Pesoh. Nak lebih manja sikit orang panggil Cyah. Selalunya abah gua la yang panggil macam tu. Hak belah kampung sikit panggil Choh. Rata rata sepupu gua panggil Mak Ngah Pesoh, tak pun ada yang panggil Mok Besor.


Tapi nama beliau Hapsah Idris. Tak tahu la pulak gua kiranya Habsah Idris ni ada link dengan Habsah Hassan.


Yang sorang lagi ni pula rata rata orang panggil Mak Andak. Ada orang panggil Mak Andak Sioh. Yang mana kenalan rapat tu panggil Sioh aje. Jarang orang panggil Sammy atau Siah.

Tapi nama beliau Samsiah Kerib. Tak tahu la pulak gua kiranya Samsiah Kerib ni ada link dengan Samsiah Fakeh.

Apa yang pasti, kedua dua watak di atas gua panggil mok. Tak kira la Mok Choh atau Mok Sioh. Dua dua mak gua.

Sorang yang melahirkan gua sampai berbelah perut (buat operesen). Sorang yang jaga gua lepas yang sorang tu pantang lepas operesen. Sorang ibu kandung gua. Sorang ibu angkat gua.

Dua dua gua sayang. Sayang sungguh sungguh. Bukan main main punya sayang. Sampai satu tahap, gua tak tahu nak explained sayang yang jenis tak tahu sayang yang macam mana.

Kepada yang masih ada ibu, mama, mami, umi, bonda, mak, mok tu semua, buatlah amal sebelum mereka pergi. Yang mana dah tak ada tu, doakan. Buat amal dekat dunia ni niat pahala sedekah dekat mereka.

Jangan jadi macam gua. Asyik nak menyakat mok je kerjanya.

SELAMAT HARI IBU, MOK.

Mok Choh dan Aboh. 
Cewah!


catitikiri: cilakak apesal mata gua berair ni? 

6 ulasan:

Nor atau Nad berkata...

best weh ada 2 mak
=p

afzan berkata...

peh bestla aok jenis ada dua mok!
keh ada sorang je.

selamat hari mok, mok pesoh :)

•myraSHJ• berkata...

selamat hari ibu mok choh (:

izzah berkata...

gambar romantik!!serius!
:)

adek dah besar berkata...

hehe tenkiu tenkiu!

sarah zulk berkata...

sweet der.. =D like!