Khamis, 5 Mei 2011

BUDAK PENING

' Aok duduk Kolumpo tu baik baik sikit. Jangan buat jahat. Jangan menyakat orang'

'Yela mok.' Balas gua sambil gengam duit sepuluh ringgit.

Gua lambai dua tiga kali dekat mak gua sebelum bonceng Fahmi ke stesen bas. Zaman sekarang ni payah dah nak tengok anak lelaki Kuala Lipis peluk erat sambil cium tangan mak sendiri. Gua sorang aja. Cewah!

Gua parking sebelah pakcik berkopiah, kerusi depan sekali belakang driver. Dari segi amatan gua, pakcik ni tentu pesara orang kerja kerajaan. Dengan kemeja papan lengan panjang lining tajam, seluar slack kelabu pudar sikit, jam tangan kaler emas, kasut warna koko, baca pulak surat khabar Utusan, memang betul betul orang gomen. Tiada dakwa dakwi lagi. Orang gomen.

Gua tak jadi banyak beborak sebab pakcik berkopiah lebih berat nak baca artikel tulisan Sulaiman Kadir. Lalu, gua jadi boring tak tentu hala. Nak berborak dengan driver pulak, dia tu India. Kalau gua cakap pasal artikel 153 karang tak sedap pulak orang kabor. Jadinya gua pendamkan aja.

Tiba tiba, datang terhuyung hayang seorang mamat kurang tinggi dari arah belah belakang badan bas.

' Uncel, boleh perlahan sikit tak? Saya  pening la'

'Tak boleh, ini kalau dia tak pergi laju, sana bukit tarak boleh pergi.' Balas uncle drebar.

' Ye sunggoh kate aok terr.' Sampuk pakcik berkopiah tiba tiba.

Gua bungkam.

* * * * *

Dalam keretapi, gua duduk sebelah seorang brader ni.

' Adik ni nak pergi mana?'

' Padang Jawa, abang?'

' Nak pergi Karangkraft. Adik ni dari mana?'

'Ooo.. err, saya ni dari rumah. Lipis.'

' La Kuala Lipis? Huu... dulu abang rajin buat show dekat sana'

Train berhenti. Gua perhati brader kurus, kepala botak, dress up baju batik kuning, pekena rayben gelap terhiling hiling turun stesen Shah Alam.

Gua geleng kepala. Dalam hati gua berbisik.

'Apalah nasib artis veteran kita' 




Update: Gua lupa nak beri tahu, Brader Osman Kering main lagu Sudirman pada henset Soni dia. Kuat sungguh, sampai negro depan gua boleh terjaga tidur.



6 ulasan:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

sempat jugak pk nasib org..memang true ,true ko loyar dalam bikinan lah

adek dah besar berkata...

doa doakan lah gua. trimas

Nor atau Nad berkata...

mana aku punya komen??!

Sang Harima berkata...

Emm.. Seronoknya dapat jumpa artis..

FaMouS berkata...

minta signature tak? =D

afzan berkata...

dah ter, budok pening tu macam mana?
boleh pulak tergantung kat situ.