Selasa, 19 April 2011

SEPERJALANAN KE KUALA LIPIS

kalau lu orang cukup Kolumpo, 
tekalah apa jadah kawasan ni?

Hari tu hari Sabtu. Gua gerak sorang sorang naik bas dekat Perkeliling tak tentu hala. Hujan lebat makin ke lebat. Tahap King of Lebat dah gayanya. Sambil menapak dengan kaki belah kanan yang becak, gua menyumpah seranah pak cik hok kerja PPD Kuala Langat. Sebab apa? Ada lah. Malas gua nak cerita. Karang panjang pulak.

Gua melompat cuba mengelak lopak yang berlecah becak. Tapak kasut kuning jenama Pamu terlohong tak cukup gam. Tu yang kaki gua basah sebelah tu.

Gua cek tiket ke Kuala Lipis, paling awal pukul 11.30, Pahang Lin Siong. Kedua awal 1.30, Transnasional. Gua pilih Pahang Lin Siong pasal gua tak nak buruk rupa tunggu bas lama lama dekat Pekeliling.

BRAAA....

Hujan masih lagi lebat. Ramai orang berpusu naik turun bas cepat cepat. Gua masih steady tunggu dekat sejam. Dalam hati jiwa muda, masih menyumpah pakcik hok kerja PPD Kuala Langat. Pasal dialah gua terlepas bas pukul sepuluh. Bangang!

Tempat duduk memang ada, banyak. Tapi yang duduk tak sampai 3 orang. Gua perati, lebih ramai yang rela beg yang duduk dari diri sendiri yang duduk. Lalu gua membuat persoalan yang relevant:

'Tahukah anda, tempat duduk ini dibina atas ihsan untuk orang melegakan osteoporosis, lenguh buku lali, dan untuk pengguna bas yang kena tunggu lama macam gua ? Dan tahukah anda, tempat simpan beg hanyalah di bagasi, dan kalau takde bagasi lu boleh pergi mati. Gua dah lenguh kaki ni tahu tak?'

Tapi ternyata diorang buat tak pada sebab gua simpan dalam hati. Malas gua nak berkelahi sebab tak dapat tempat duduk. Macam orang politik aja. Cheh!

Lalu, gua mencelah dan berpeluang duduk sebaik seorang makwe saiz guni naik bas ke Temerloh. Sempat gua goyang kaki dua tiga hayun tanda gembira. Namun durasi gua duduk tak lama. Gua bagi laluan kepada seorang nyonya yang terhuing huing bawa beg separa berat. Dengan mukanya yang polos, gua berasa redup untuk menidakan hak gua.

Gua bangun lantas memberinya tempat duduk yang berbaki panas punggung. Nyonya tunjuk tanda bagus tanpa sepatah kata. Senyumnya ikhlas dengan ibu jari yang terketar ketar. Ulas jarinya berurat hijau. Gua balas dengan senyum nipis.

BRAAA.... BRAAA....

Hujan tidak menunjukkan tanda tanda mahu berhenti. Enjin bas hijau dah terhidup beberapa minit lepas. Sengaja gua naik lambat sikit nak tunjuk protes. Kerusi gua bernombor 32. Gua perhati ada lelaki Melayu saiz abah abah duduk di sebelah kerusi gua sambil begnya diletakkan diatas kerusi gua.

' Err, encik ini tempat saya. Boleh saya duduk?' Gua bersopan tak macam dalam iklan mintak tempat duduk.

' Ya, ni pun tempat duduk saya jugak. Kenapa?' Lelaki Melayu saiz abah abah buat muka jelik sambil tiada tanda untuk mengalihkan begnya dari kerusi 32.

Gua tunjuk tiket gua, lelaki Melayu saiz abah abah buat pandang ke luar tingkap.

Lantas gua malas nak bertonyi lebih dengan orang yang tak reti bahasa, gua duduk di kerusi paling belakang memandangkan terdapat tempat duduk yang masih kosong dalam dua tiga orang.

Gua pejam mata sambil hati bara. Hati gua berubah dari menyumpah seranah pak cik hok kerja PPD Kuala Langat ke lelaki Melayu saiz abah abah.

' Sori ya abang, tumpang duduk sebelah'

Gua terkejut sampai letak duduk gua dari menyandar berubah tegak. Ada 2 orang makwe India duduk sebelah gua. Gua redha dan pasrah.

' Takpe takpe. Duduklah' Gua bersopan tak macam dalam iklan.

' Abang, nak Nips?'

Gua pandang makwe India atas bawah. Gua teguk air liur dua tiga kali.

' Takpe, takpe. Makanlah.' Gua senyum dalam dada berdebar debar.


catitkiri: lu dapat tak apa gua nak bagi tahu? ada dua nilai kat sini, 1, sivik dan intergriti, dan yang satu lagi tu paham paham la ya. hihihi

11 ulasan:

FaMouS berkata...

semua org dh balik kan??
oghe KL pun x dpt balik, kelas memanjang...

adek dah besar berkata...

haha, nasib la dengan oghe KL.

tapi apa ada hal, KL jer pun tiap tiap minggu boleh balik. hahaha

Tila Shakeri berkata...

stesen pekeliling dlm ingatan. keh3.

adek dah besar berkata...

eleh, tau la dah duduk Kolumpo. TOWN!

N A N a t O berkata...

hahhaha...lawak la lelaki melayu saiz abah gua juga.....nasib bus lin siong balik lipis slalu x penuh...

adek dah besar berkata...

nanato, aok duduk JB tu jangan raya sangat!

KABAKOGA berkata...

haha,
lawak2..,
gua pon xley bayang scene2 terkena klimaks cenggitu..
haha

adek dah besar berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
adek dah besar berkata...

hehe. klimaks tang mana tu. kikiki

afzan berkata...

bunyi ujan bra..bra..?
baler..! baler..!

CikBulat berkata...

encik afzan, asal komen yang tuh. hahaha !!!

hey penulis, ni mesti kat kolumpo kan?
HAHAHA. LALALAA~