Sabtu, 30 Oktober 2010

Malam Jumaat Keliwon!


Pada suatu malam, Kamal yang baru sahaja sampai ke bandar Kuala Lipis dengan menaiki keretapi telah ditegur oleh seorang seorang pemandu prebet sapu.


 

"Aok nok balik ke mana?"


 

"Koyan." balas Kamal.


 

"Weh, jauh het. Kala 20 hinggit buleh?.. Pasei aok sorang jer.. Keh balik ke sini pun karang kosong jer van keh…."


 

Kamal tiada pilihan. Malam dah semakin larut. Dah pukul 12.30 tengah malam. Bas pun tiada lagi. "Hmm.. Buleh la, Pak Cik.."

Lalu, pakcik kereta sewa itu pun menghidupkan enjin van.


 

Tas!

ZA..ZA..ZA...ZA


 

Maka mereka pun memulakan perjalanan. Kamal mengambil tempat duduk belakang. Sepanjang perjalan yang sunyi itu Kamal dan Pak Cik itu tidak langsung berbual. Masing-masing mengelamun sendirian. Kamal memerhatikan Pak Cik itu seolah-olah mengantuk. Bimbang pula Pak Cik itu tertidur ketika memandu.


 

Tergerak hatinya untuk berbual-bual dengan Pak Cik itu untuk menghilangkan mengantuknya, seraya menepuk bahu Pak Cik itu. "Pak Cik…!" kata Kamal.


 

"B*****, C*****, Aok, Jatuh, Tekejut… Hantu.. Setan. Ghimo Akor." Jerit Pak Cik tersebut sambil mencarut-carut dan vannya terhoyong-hayang hampir terbabas ke bahu jalan. Pak Cik itu terus memberhentikan van.


 

Keadaan menjadi sunyi sepi kerana kedua-duanya tergamam. Yang hanya kedengaran hanyalah bunyi kipas enjin van.


 

ZA...ZA...ZA..ZA


 

"Lain kali aok, jangan la buat gitu lagi.. terkeranjat keh ni tadi…" Pak Cik bersuara.


 

"Mintok maah, la Pak Cik… saya tak sangka la pulok Pak Cik buleh terkejut sampei gitu sekali…" Kamal membalas.


 

"Takpe la. Bukan saloh aok pon. Mende baghu ni la keh mbawok Prebet Sapu ni lepaih keh pencen. Dah 25 taun keh njadi drebo, takde la terkejut sempei gini me…." Kata Pak Cik itu.


 

"Ooo.. Pak Cik keje mende dulu?" Tanya Kamal.


 

"Bawok Van Jenazoh. Baru bulan lepas berenti" kata Pak Cik.


 

"Ooo.."


 

"Yang aok ni kerje mende pulok?"


 

"Saya tak kerja dah pak cik"


 

"Lah meknye? (laa.. kenapa?)"


 

"Saya la yang yang pak cik bawak bulan lepas. Arwah Kamal...!!!"


 

ZAaa...ZAaa...ZAaa...ZAaaa...

Tas!






Catitkiri: okeylah, cerita yang sebenarnya gua ceduk dari sini.

6 ulasan:

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE berkata...

seram shiaaal

natasya berkata...

weehhhh~~~mat nyer aok buat citer seram ni...nasib baik keh bc ptg2 bute~aok ni...pepalih~

izzah berkata...

apsal bahse kau n mcm pelik skit??
jenuh translate dlu..

natasya berkata...

izzah: hehehe~pelik ke?ni loghat lipis,pahang....
kesian awk...hehehe

adek dah besar berkata...

aku karang cerita nie pun petang petang,.. teak berani buat malam malam...

sahara aban berkata...

apa2 ajalah... tetapi kakak nak kongsi pengalaman akak sikit, pasal malam jumaat keliwon lah. nak tengok sila lawat laman ni: http://my.opera.com/saharaaban/albums/show.dml?id=14706102