Jumaat, 22 Oktober 2010

BLUES METROPO-LIPIS-TAN




Ada la lebih kurang dalam pertengahan bulan 10 ni gua balik ke kampung gua, err maksud gua kampung saya, Kuala Lipis- sebuah daerah metropolitan. Bukan Kg Gua, sebuah kampung yang juga terletak dalam daerah metropolitan itu.

Dari selalu naik bas dan berkereta, gua tukar selera naik keretapi. Mujur mujur gua dapat makan nasi kerabu budak Kelantan itu hari. Cilakak!

Dalam berseluar padu dan berjiwa seni, gua stand by dekat stesen lebih kurang pukul 1.00 tengah hari. Gua perhati, banyak kereta tesekat dalam lalu lintas daerah metropolitan itu. Pada gua, tak pernah pernah Lipis jadi jam sampai ke tengah hari. Tak silap gua masa masa pick hour jer. Itu pun pada sesetengah spot.

'Lipis dah banyak berubah' getus hati gua sambil mengusap janggut janggut nipis.

Dalam pada jiwa bercelaru, gua cek in rumah gua dekat Taman Pertama. Ya Taman Pertama, bukanlah bererti taman itu mula mula sekali diduduki atau dibina di daerah metropolitan itu. Tetapi bagi hemat gua, nama Pertama itu sendiri mempunyai sentiment 'market' dalam taktik perniagaan Jay Phi Tong.

'hai Aming, baru balik? Aok cuti ke?' sapa jiran Abah gua, Pakcik Sahpri

'baru je balik ni pakcik. Pakcik ape kabor? Fahmi ada balik?' sambil salam.

'Baik. Die ada di dalam. Tido agoknye'

Ha yela, bio(biar) la nanti petang kome jumpe. Saye masuk dulu pakcik!'

TIK TOK TIK TOK...

Gua tak jadi nak tidur. Gua text Fahmi ,

'dengar aok ade di sebelah...karok jom karok...'

'jom'

VROOOMMMM..... Gua dan Fahmi pecut ke K-ZONE!

***

Fahmi menyanyi memang menjadi jadi dengan suaranya yang sebu dan berdengung. Gua menyanyi jadi entah ke apa apa. Suara Hattan jadi ke suara Hattan sangat, suara Awie jadi ke suara Awie sangat. Gua mula jadi serba salah. Maaf Hattan. Maaf Awie.

Tiba tiba muka Fahmi jadi kanyo di kaunter pembayaran. Fahmi mula gelabah puyuh sebab tak cukup duit nak bayar karaoke. Gua pula tak faham kenapa dia pula beria ria yang nak payung, padahal gua yang ajak tadi. Tapi gua buat buat tak peduli.

'alah aku lupa la pulak, aku ada sepuluh ringgit je.ko ada lagi 2 ringgit?'.

'Hiiee ko ni. Nah sepuluh, itu pun duit nak topup kejap lagi'

'alah nanti la aku draw duit kat BSN kejap lagi'

***

Gua parking betul betul depan BSN. Fuh ramai betul beratur dekat ATM. Semua awek awek belaka. Dress up bukan main lagi. Macam dah awek belah Kolumpo. Gua jadi panas punggung duduk atas motor. Ada dua tiga awek daring lain macam pada gua. Terus gua tanggal helmet, touch up rambut dan seraya berkata.

'Lipis dah banyak berubah'

8 ulasan:

izzah berkata...

klasik gambo!!mcm kat TAIPING plak!!
ekekke...

natasya berkata...

hahaha...cntik gambar....muahahahahaha

FaMouS berkata...

aish.. ayat-tak-leh-blah-betul!

adek dah besar berkata...

taiping maping!
ahh... itu lipis k...

adek dah besar berkata...

ayat sarkastik tu famous!

afzan berkata...

rasa rindu kat lepih, cilake!
aahh jumpa aok raya haji nanti!

N A N a t O berkata...

hehehe...sejak bila ckp ngn pak cik spri kome nih?

adek dah besar berkata...

raya aji kate ade nak buat tapai...

sedak la makan tapai.
belemin bibir aok me!