Isnin, 26 Julai 2010

KELABU KERABU


6.30 am

Tring trung...

'Perhatian, ekspres Singapura-Tumpat di jangka akan tiba pada pukul 6.50 minit pagi. Terima kasih.'

Cilakak! Tulis pada tiket train sampai pukul 6.32 am. Ini delay pulak 6.50. Gua mula panas punggung. Gua pandang abang gua. Dia balas sampai pejam pejam mata. Abengah gua ralit dukung anak dia, Pael.

Buas jugak anak sedara gua yang satu ni. Pagi pagi dalam kereta layu jer. Sayur jer. Keluar kereta nampak kucing terus nak terkam. Cerah biji mata. Gua senyum sinis. Anak zaman sekarang, biarlah aktif sikit. Budak cerdik. Gua biar gua senyum sinis lagi. Pagi pagi macam ni memang gua tak galak nak menyalak. Sayu. Sejuk.

Hari tu gua balik Pahang. Lipisan orang kata. Gua dari JB pasal ada hal sikit. Yang paling gua menyampah time time nak balik ni lah. Spirit dia terus tak jadi. Sayu, pilu, tilu. Ah makin di layan makin lesu. Nak sampai ke rumah gua boleh jadi buruk muka duduk dalam train. Cilakak!

6.53 am

Foonn fooonn...

Keduk keduk keduk...

Gua duduk jauh sikit dari garisan kuning. Takut kena sound dengan brader KTM. Gua masuk coach 5. Kelas 2. Duduk dalam air cond la pulak. Gua dress up tak nak kalah masa tu. Baju nipis, seluar slack kerat. Amenda jenis dress up lebih orang putih dari orang putih. Memang paru la sejuk dia. Gua lambai 2-3 kali tanda selamat tinggal JB.

Foon fooonn...

Keduk keduk keduk...

Gua cadang nak sambung tidur gua. Dalam pagi pagi nie memang sedap tidur dalam air cond. Nasib baik gua kencing dulu kat stesen tadi. Kalau tak kerayan jugak gua nak ke tandas. Gua tidur...zzzzz

9.07 am

Nasik.... nasik...!!!

Cilakak! Siapa pulak yang memekak jual nasik dalam train ni. Serta merta perut gua dung dang dung dang. Minta diisi. Lapar. Gua bingkas. Dari segi amatan gua, budak ni sah sah budak Kelantan. Cara dress up, style rambut. Stereotype!

Dalam hati gua dah terbayang nasik kerabu. Gua lapar nasik kerabu tahu tak???

'Berapa sebungkus?' gua tanya tanpa banyak dalih.

'Tigo riya setengoh.'

Memang tak salah lagi betul dah prediction gua. Memang sah budak Kelantan. Gua seluk 'jaws' gua. Ngam ngam 3 ringgit. Gua mula cakap dalam slanga Kelantan.

'Menta haa... samah sat gi kawe wi ko demo'

'Bereh...'

Dalam hati gua mula berkocak. Memang dalam jaws gua tu jer la duit nyer. 3 ringgit. Mana gua nak cari lagi 50 sen?

'..........' Gua tunggu.

'..........' Dia pun tunggu.

Gua buat buat seluk poket seluar. Manalah tahu kut kut ada sekeping. Nasib gua baik. Mujur dekat poket belakang ada ngam ngam sekeping. Gua bagi sambil merungut.

Ingatkan tadi kecek kelate dapat la murah sikit. Ni haram! Nasik dah la nipis. Telur mata gred D nye pakai. Yang paling gua terkilan bukan nasik kerabu, tapi nasik goreng. Rasa dah macam nasik goreng asrama sekolah jer rasa. Phui!

Gua makan dalam makan dalam. Dah siap makan gua ingat nak sambung lena. Tiba tiba...

Tring trung....

Ah, makwe mesej. Nanti la sambung tidur. Mesej dulu la. Lalalalala...

11.54 am.

Ah dah sampai Jerantut. Cepat pulak. Ada 2-3 kapel mat salleh naik port betul betul depan gua. Oh orang German rupanya. Patut la dari jauh ada sense of manschalalf. Gua pung pang pung pang beborak dalam bahasa German sedas. Terkesima Cina Singapore tengok gua. Macam tengok Lokman Mahathir. Rupa rupanya diorang baru lepas trekking dekat Hulu Tembeling. Nak turun Tumpat.

12.00 a.m

Perut gua lapar balik. Ni semua pasal nasi goreng nipis tadi. Cilakak! Nasi kerabu, nasi kerabu. Gua tertipu. Mengeluh.

Nasik...nasik...!!!

Ah mamat jual nasik goreng nipis ni datang lagi. Buat bisnes macam Yahudi. Mampus gua takan beli dah. Biarpun perut gua dah tarik,' bam bam rambu ramba' paling nyaring sekalipun. Takan gua tertipu lagi. Nasik kerabu konon. Huh! Duit pun dah pokai pasal melabur dalam skim nasik goreng nipis kau tu. Cilakak!

'Err, give me three.'

'Bereh...'

Mat salleh depan gua bukak bungkusan polisterin. Dari segi bau dan texture nasik gua dah dapat cam.

Apa NASIK KERABU???

Tiiiidaaakkkkk....!!!!!!


Foonn....Fooonn.....!!!

 

11 ulasan:

izzah berkata...

hahaha...
tipah tertipu!!!!
:DDD

DOLCEshasha berkata...

kaw tertipu lah nih ? haha

adek dah besar berkata...

cilakak jer....
duit pun cukup cukup beli nasi goreng nipis..
lepas tu aku sampai rumah, aku hadap gulai tempoyak patin semangkuk! ciS!

•myraSHJ• berkata...

nasi kerabu 3.50?
lauk apa?
gila mahal!

adek dah besar berkata...

bukan... tu nasi goreng nipis....
nasi kerabu aku tak sempat beli..
duit habis...

FeeQa berkata...

hahah, rugi kau 3.50. x memasal.

FeeQa berkata...

x memasal weyh, rugi 3.50

adek dah besar berkata...

gua tepuk dahi....
cilakak!!!

Tanpa Nama berkata...

sabar jew uh....lalalalala

adek dah besar berkata...

sapa lah yang anon nie.... sila gunakan profile anda yang sedia ada... trimas

Tanpa Nama berkata...

mende la aok ni kejenye asek mencarut jee gamoknyee,ace pakei bahase lepih (lipis) yg gamok ckit keh nk mndgornye..