Jumaat, 21 Mei 2010

HARI YANG PALING 'IN'






sejak gua tak in dengan sekolah tangki air Raub masa gua tingkatan 4, market gua semakin menjadi jadi di sebalik sekolah tepi sungai Lipis. tanggungjawab gua semakin sofistikated. dari pelajar biasa,gua boleh into pengawas sekolah pulak. padahal, gua bukan main buas lagi. dah la dulu gua benci dengan pengawas. ada ke patut suruh gua kutip sampah dilereng bukit masa gua sekolah rendah dulu. dah lah pagi pagi sebelum masuk kelas nyer suruh. gua sayang kasut gua, takut kena lecah. gua duduk jer atas palang besi tangga. gua tahu, diorang dami jer nak tulis nama budak tak kutip sampah. berani la tulis nama gua tak kutip sampah, karang besepah.

dalam pada gua pegang antara jawatan yang paling kemas sekali dalam biro gua, gua jugak adalah seorang ketua kadet polis. wah bukan main lagi gua beri command tiap Rabu. meremang, meroma sekali gua henjut!

tapi tulah, tuah ayam nampak di kaki. Cikgu Fakrul pernah pesan dekat gua, ' Alip, biar macam mana cikgu cekgi kat sini cakap awak tu budak paling nakal, tapi kat luar lagi banyak. sejahat jahat budak kita pun, ada lagi jahat daripada kita.' biar pun beliau selalu suruh buat 5 karangan sehari, gua siap 3, tapi gua ingat lagi kata kata Cikgu Fakhrul sebelum gua blah dengan 'sengaja' dari sekolah tangki air Raub dulu.

pada perkiraan gua, hari itu, adalah hari sukan. sekolah tepi sungai Lipis buat malam. katanya baru grand. ada bunga api. gua mengepalai pasukan kadet polis untuk acara perbarisan. gua bersiap siap dengan seragam lengkap. siap baray, mafla, tali pinggang polis, dan kasut but gua dah sarung kemas kemas. puas gua tahan nafas. rasa macam pakai bengkung. bodoh punya tali pinggang tak cukup lubang.

gua berjalan persis robot pasal but gua tu cuting potongan tinggi. memang la, bederap derap time gua jalan tu, tapi semua orang pandang pandang gua. apa, lu orang ingat gua polis makan rasuah ke?

PRAP..PRAP..PRAP.....

jenuh nak menyampai ke padang. tapi gua buat buat steady. dengan angkuh gua bederap. lama gua bagi briefing dekat anggota anggota gua. mantap. penjelasan gua pasal peraturan dan salah laku ketika berkawat gua bagi last warning. etika berpakaian gua cek in sorang pesorang.

ahh sudah. nie yang gua tak in ni.semua salah mak cik Saemah petang tadi, masak lauk paling keji bagi warga asrama seluruh Malaysia. tauhu goreng berlada. siapa yang faveret ini lauk angkat tangan. gua gerenti ada 3 orang jer yang telus. masak dah la banyak lada. pedas. gua harap pihak kerajaan boleh ambil berat sikit pasal ini hal. kaji balik menu. sakit perut gua tahu tak?

kalau ikutkan hati gua memang malas dah nak berpandir. tapi bila difikir-fikirkan balik, tak akan gua nak berkawat sambil punggung berlecah? tiada pilihan lain. gua bergegas ke tandas. baray, mafla, tali pinggang polis, but, seluar dan baju seragam, semua gua tanggal.takut kena air. basah nanti sapa nak tolong gosok?

gua setting baik baik.

Phiuuuuuukh....!

gua pandang bawah. tiada hasil. tiada sisa pepejal. cuma gas. perut gua lega.gua pandang baray, mafla, tali pinggang polis, but, seluar dan baju seragam. hati gua mula membara.

'tahu tak payah nak pakai balik semua benda nie!!!!!'

6 ulasan:

MiNiE dErR mAiNeYy berkata...

haha.....pnuh emo kot aaron!!!(:

adek dah besar berkata...

amacam?

MiNiE dErR mAiNeYy berkata...

haha...okeee!!hebat!!!ko mmg layak jd pnulis!!(:

llen0 de vida berkata...

gle kentang ubi kayu pnjg k0t..hang ni..bukan maen semngt lg na..pueh cek nk baca..hak3

N A N a t O berkata...

pergh...market gile mamat busat nih...

adek dah besar berkata...

market amende nyer...