Selasa, 18 Mei 2010

PAYAH TAPI TAK SUSAH



dulu hujung minggu belah belah bulan yang semua orang dok ralit mengulor dekat rumah, Acap Semang ada kontek gua satu kali. gua dalam pada tu terkejut terkejut basah, pasal gua tengah makan gulai asam rong kaki ayam. pedas ya amat. belinja peluh di dahi.

'Alip, err kita ada game hujung minggu nie.... sok sek sok sek.... aaa ko datang aaa... brok brek...penting... pung pang...'

gua sambung makan. tapi dalam hati bergelora nak buat side step dekat Padang A sekolah tangki air Raub. gulai asam rong yang masih berbaki gua hirup satu pam, sisa sisa batang sayur pucuk paku gua kunyah cermat. bimbang juga tergigit lidah.

sampai di Raub, gua cek in satu kali. ah, bandar Raub tak macam Lipis. Raub ada pasaraya Ten Ten dan restoran makanan segera Marry Brown sahaja. gua malas nak sembang panjang pasal hak dan batil Kuala Lipis nie, korang bukan nak percaya pun.

datang lah sekonyong konyong member member lama gua.Ustad Capang, Fit anak tok empat, Mat Pet, Alip Mirul, Jibam dan ramai lagi. takan lah aku nak senarai sorang sorang.

mula lah kami selak berborak.mengobrol dari satu perkara ke dua pekara, dua pekara ke tiga perkara,tiga pekara ke empat pekara dan begitulah seterusnya. sesekali hilaian gelak ketawa boleh memberi implikasi tidak sihat ke kawasan kejiranan. al maklumlah, lama dah tak betemu roma. sesekali berjumpa, apa salah bergurau seloka.

dalam pada bersembang kemas, Fit anak tok empat bukak cerita. tajuk dia ala ala panas punggung juga. bertapa payahnya zaman kitorang 'muda muda' dulu mau layan @#$%^. gua pun ada story tersendiri. tapi gua nak dengar dulu si Fit nie menceritakan aib si Alip Mirul.

kami semua diam mahu mendengar cerita Fit anak tok empat. Alip Mirul membiarkan sahaja pekungnya dibuka.

menurut cerita Fit, selepas Alip Mirul membeli bahan di kedai tersorok dalam daerah Jerantut, dia pulang ke rumah. Alip Mirul menunggu malam tiba. sesekali dia kelihatan gelisah. serba tak kena. sesekali Alip mengerling jam tangan, jam dinding, jam loceng, dan jam kereta Proton Saga. setiap saat yang berdetik terasa lambat benar. 'kenapa lah lambat sangat nieh...' keluh Alip. jiwa kacau. cacamarba.

malam semakin larut, Pak Din melabuhkan tirai langsir. katup pintu.isteri tercinta merangkap ibu Alip Mirul sudah lama masuk. TIP! ruang bilik gelap. Alip tak hirau kan apa yang terjadi dalam bilik itu lagi. baginya, inilah peluang.

Alip bingkas bangun menuju ke biliknya. dia menggenggam satu bungkusan plastik berisi 'todi' panas jiwa. setelah menekan butang play. screen AV sudah mula menunjuk pelbagai corak eksotik.

dalam takut takut berani itu, Alip Mirul mengenakan formasi abstrak. sambil berlunjur, tangan kiri memegang remote, tangan kanan menopang badan manakala kaki kiri mengekalkan posture badan dan yang paling utama,ibu jari kaki kanan ditala pada pemetik suis tv. takut takut kalau ada yang tersedar dari lena. tiba tiba.....

KROK..KROOK..KROIK.....

aahh... hanya dengkuran. lega. Alip Mirul mengenakan posisi sedia kala. kaki kanan siap siaga menutup suis. cuma kali ini tangan kirinya tidak lagi memegang remote.

catitkiri: tak sedap langsung cerita yang ko beli tu Alip, buat rugi jer 10 ringgit- Ustad Capang.

4 ulasan:

azmy shafiq berkata...

tailong lipihh!!

mohamad asraf berkata...

cett
yg tu lak ko g cter..

afzan berkata...

sambil menarik nafas panjang...
bila citer ni nak sampai tahap klasemen ni?

adek dah besar berkata...

klasemen tak pandai cakap melayu LIpisan