Selasa, 18 Mei 2010

FAVERET GUA

pagi tu gua bangun. abah gua yang gerak subuh. gua sedikit kacau dengar tune suara abah gua teriak pagi pagi. volume dia punya la padu sampai boleh berombak dada, nafas jadi tak tentu hala. gua capai baju T kolar V faveret gua yang bersidai kat kepala katil.

subuh gua ala kadar. gua sarung selipar abah gua, terus bukak reban ayam. tulah rutin gua tiap tiap pagi. tapi kadang kadang gua sarung selipar gua sendiri. sebab selipar gua itu hari ada dekat pintu depan, selipar abah gua jadi penyedap kaki. ayam nie pun satu, belum sempat gua nak bukak pintu reban, semua pakat berkumpul depan pintu. lepas tu lari laju laju keluar. bila time nak mereban jer, payah sekali. dekat sejam jugak gua tunggu nak tutup pintu reban. gatai kaki sudah tak tekira. diketik nyamuk senja sangat seksa. amboih, berseloka bagai.

ahh gua dah banyak melalut. nie yang gua nak story. baju kolar V faveret gua tu dah lusuh benar. banyak kenangan manis, pahit, cuka dan sarsi gua dah rasa. pasal dulu masa gua pau air sarsi Najmi, sarsi boleh pula tertumpah pada baju kolar V gua. dia punya kedekut dan tak sudi bagi secangkir sarsi, dia tarik tangan genggam tin sarsi, akibat impak seta merta,terjadilah elastic collision, dan menyebabkan sarsi kena baju faveret kolar V. sebelum gua hirup baki sarsi di resapan baju kolar V, gua stalat dahi dia sedas. cis, kedekut pahit betul Najmi tu, taik hidung masin! ahh... yang itu gua tak berani jamin. pasal gua tak pernah lagi pau taik hidung die.

dulu baju kolar V faveret gua memang ekselen. tip top. orang kata, sedap sedap badan memakai. kemana saja aktiviti lincah, pasti bersama. mengurat dara, ke pasar tani, ke Euro Fun Fair, malah menjadi uniform rasmi kala mereban ayam. gua jadi tak seberapa kalau tak kena sarung seminggu sekala. ibarat langkah mati, meningggal berdiri.

dulu, gua menebas tepi rumah guna mesin rumput pun pakai baju kolar V. gua bukanlah nak manja sangat, tapi lepas menebas, gua rasa lain macam. tak seberapa jer dalam jiwa. gua tanggal baju, gua lihat kualiti tekstile sudah lari tune.

'walaupun gua beli lu dengan harga bundle, tapi lu tak perlu segan dengan Armani, Diesel, Topman dan pak cik Smith. gua tak malu pakai lu. gua bangga.' gua bermonolog sambil pegang baju kolar V. gua pandang sekeliling. risau juga kalau kalau ada orang nampak. mula la tuduh gua ni siulman.

gua tahu, gua bukan orang ada ada. tapi gua juga bukan jenis yang mengada ngada. nak pakai mahal mahal, barang branded branded, kasut nak yang tajam ke depan. baju nak kolar yang terangkat. jam nak yang ada lampu! asal nampak semat, sedap pakai, kena gaya, gua sentap selalu. biar la bundle ke, uptown ke, pekan sari sekali pun. bukan hina sangat. ada gua mintak duit kerajaan nak beli semua tu?

bukan semua orang kaya raya, bukan sepeta orang miskin rikin. ikut telaah sendiri, ikut kadar sendiri. di mana, apa, harga sebuah pakaian bukanlah pengukur kepada kita untuk menjadi orang BERGELAR.

10 ulasan:

adek dah besar berkata...

ENTRY nie lama dah gau kepam.!

natasya berkata...

kah33.....
ingatkan pe?huhuhu
msti ader value kan??kul aku..aku sayang woo....

adek dah besar berkata...

jap2..aaper maksud...kul aku???

mohamad asraf berkata...

gua suker cter bro..

afzan berkata...

adek: natasya soh pukol2 manja tu.kah kah kah
baju kolar v. sekali tgk cam org myanmar je

adek dah besar berkata...

wak lu bapak geli....

natasya berkata...

sentap.....kul 2...maksud dier kalau aku....
bleh jdi pkul gak...
double meaning sih......

afzan berkata...

geli?ok latu dari kena pukul tangan bulu2. haha

N A N a t O berkata...

kehkehkeh...suara CC man mmg terbaik..

adek dah besar berkata...

haha tau tak aper.. hehehe
bedebor dada